Maan, Mars of Pluto.... 3dgn 4WD

22 april 2013 - Salta, Argentinië

Vrijdag 19 april-maandag 22april - Salta naar Tolar Grande

Vrijdag heerlijk uitgeslapen, en vervolgens oogjes dicht en lekker weggedroomd aan de pool. Om tussen de middag met een goede lunch verwend te worden, en daarna rustig de middag hetzelfde te doen. Als een god in Frankrijk.....
's Avonds gezellige avond gehad met Britse filmcrew die bezig zijn met een documentaire, gezien er een jarig was moest er dus nog harder getoast worden, om eigenlijk dus te laat te gaan slapen, met echt teveel goden nectar, aangezien onze 4WD experience de Andes in al vroeg zou beginnen.

Kortom zaterdag alles achter gelaten en met Adolfo meegegaan op toer. Rustig richting San Antonio de los Cobres gegaan, het oosten van de provincie, en daar de gravelpaden op... Om langzaam onze reis naar... De maan, Pluto, Mars.... te vervolgen. Misschien moeten we het een expeditie noemen, ik weet t niet, het had er veel weg van tot zover. Onderweg het plaatsje Santa Rosa de Tastil aangedaan. Hier was in the middle of nowhere een klein museum en een echte Pucara (fort) waar ze archeologische vondsten hebben gedaan uit t verre verleden en 7000 rotsen hebben gevonden met tekeningen uit de Inca tijd. Waanzinnig uitzicht! Onze weg vervolgd, om op de hoogste pas even uit de auto te gaan en geloof t of niet.... valt de autodeur in t slot, deuren en ramen dicht. Met wat versterking gelukkig een tooltje naar binnen kunnen werken om zo de raam bediening te gebruiken... gelukkig konden we na ongeveer 30min onze weg vervolgen richting Tolar Grande.

Gelukkig is aan ons privé hotel in Tolar Grande (op 3800m) niet te merken dat we ons hier qua gevoel aan het eind van de wereld schaken. Eten is ondanks het feit dat hier NIETS is, erg goed, dagen zijn lang maar echt bijzonder. Vanmorgen vroeg opgestaan om onze dagtrip vroeg te starten, aangezien ze hier prima satelliet verbinding hebben stond de TV bij het ontbijt al aan. Wat bleek, 4 provincies van Argentinië opgeschrikt door meteorietneerslag vannacht, uiteraard niets van gemerkt.

Vandaag off the road gegaan door de zoutvlaktes (Salar de Pocitos o.a.)  langs bergen, vulkanen in allerlei kleuren.

Twee oude mijnstadjes bezocht. Bij de tweede hebben we geluncht op 4400m om vervolgens naar de ingang van de mijn (sulfaat) te klimmen ( met de auto) tot 5300m. Echt erg bijzonder, de eerste mijn voor het winnen van Onyx was dicht, echter daar waren nog mensen om de boel een beetje te bewaken; de tweede was een complete spookstad geworden. Echt apart om te zien.

Na 400km bergen en mooie vergezichten waren we rond 1800u terug. Lekker na de maaltijd vroeg in bedje gekropen, Marc met thee de coca vanwege wat hoogte probleempjes. Moet zeggen, op de een of andere manier verzwakt het ook de snurkspieren ;-) wat een rust.

Vanmorgen rond 0830-0900u onderweg terug naar Salta gegaan, echter niet voordat we een paar zeer mooie lagunes hadden bekeken. Foto's spreken voor zich, wel moet erbij gezegd worden dat het daar dus ondanks de zon -7grd was. Heerlijk geluncht in San Antonio de los Corbes om lekker door te scheuren naar de Finca. Tijd voor een wijntje, morgenavond gaan we rIchting de jungle, helaas hebben we nog maar 5 dgn hier, genieten dus.

1. Cor:
    23 april 2013
    Wat zullen jullie moeten afkicken volgende week na deze mooie reis
    Lekker eten en mooie wijntjes nog veel plezier
    Cor Nelly
  2. Rianne:
    23 april 2013
    Dat was precies mijn gedachte. Veel plezier en vooral rust nog even. X
  3. Bettie:
    23 april 2013
    Ook een reactie van ons in Zeist: ook namens pap, we genieten van alle mooie verhalen. Ik had het overigens al gelezen voordat ik naar school ging, maar toen geen tijd voor de foto's. Die hebben we net samen bekeken. En moest ik schrijven: hij wil straks het fijne weten van die 4WD. Wat was daar nou mee...? Dag hoor, geniet vooral nog van de dagen die komen gaan. Liefs, mam
  4. Marieke:
    24 april 2013
    Die 4WD stond op t hoogste punt, deurtjes dichtgegooid en sleutels nog in t contact. Daar sta je dan op 4400m in middle of nowhere....
    Veilig in THE jungle aangekomen.
  5. Jeroen en Jilka:
    27 april 2013
    Tja, wat moet je hier nog aan toevoegen? Geweldig toch!!

J en J en O